Jornalistas no cinema: representações e apropriações
Carregando...
Data
2014-10-21
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade Metodista de São Paulo
Resumo
No contexto da comunicação midiática e suas mediações socioculturais, a tese traz
como proposta central uma análise das representações do jornalista no cinema e das
apropriações dessas narrativas por aqueles que desejam seguir a profissão no futuro.
Buscou-se mostrar que o cinema contribui no imaginário sobre a profissão, trazendo
estereótipos sobre o fazer jornalístico. Além disso, ele influencia muitos
a seguirem a carreira, também colaborando na forma como os estudantes acreditam que
será sua profissão no futuro. O corpus da pesquisa é constituído por 50 filmes que
apresentam jornalistas, sendo que três foram analisados em profundidade, por trazerem
temas recorrentes e criarem traços de mitologia sobre a profissão:
A montanha dos sete abutres, Todos os homens do presidente e Intrigas de Estado.
Os parâmetros metodológicos incluem: o levantamento bibliográfico, a análise em
profundidade, a exibição de obras, a realização de debates livres e a aplicação de
questionários estruturados. A fundamentação teórica inclui autores como Edgar Morin,
Stella Senra, Brian McNair, Roland Barthes, Cornelius Castoriadis, Raymond Williams
e Jesús Martín-Barbero.Como objetivos específicos, buscou-se: 1) realizar um panorama
dos Journalism movies e sua evolução, determinando tipos e temas recorrentes;
2) identificar a criação de possíveis mitologias sobre o Jornalismo por meio do cinema;
3) identificar sintonias e dissonâncias na forma como as imagens são apropriadas por
estudantes de Jornalismo, contribuindo na criação de um imaginário próprio sobre a
profissão.
In the context of communication media and their social and cultural mediations, the thesis brings as central proposal an analysis of representations of the journalist in the film and appropriations of these narratives by those who wish to pursue the career in the future. This work tries to show how cinema contributes in the profession’s imaginary, creating stereotypes about doing journalism. In addition, it influences many to follow the career, collaborating in the way students believe will be their profession in the future. The research corpus consists of 50 films that features journalists and three movies are analyzed in depth by presenting recurring themes and creating mythology traces about the profession: The big carnival/Ace in the hole, All the president’s men and State of Play. Methodological parameters include: survey literature, in-depth analysis, movie’s exhibition, the holding of free debates and application of questionnaires. The theoretical framework includes authors such as Edgar Morin, Stella Senra, Brian McNair, Roland Barthes, Cornelius Castoriadis, Raymond Williams and Jesús Martín-Barbero. Specific objectives seeks to: 1) conduct a review of the Journalism movies and its evolution, determining types and recurring themes; 2) identify the possible creation of mythologies about Journalism through cinema; 3) identify tunings and dissonances in the way images are appropriated for Journalism students, contributing to the creation of an specific imaginary about the profession.
In the context of communication media and their social and cultural mediations, the thesis brings as central proposal an analysis of representations of the journalist in the film and appropriations of these narratives by those who wish to pursue the career in the future. This work tries to show how cinema contributes in the profession’s imaginary, creating stereotypes about doing journalism. In addition, it influences many to follow the career, collaborating in the way students believe will be their profession in the future. The research corpus consists of 50 films that features journalists and three movies are analyzed in depth by presenting recurring themes and creating mythology traces about the profession: The big carnival/Ace in the hole, All the president’s men and State of Play. Methodological parameters include: survey literature, in-depth analysis, movie’s exhibition, the holding of free debates and application of questionnaires. The theoretical framework includes authors such as Edgar Morin, Stella Senra, Brian McNair, Roland Barthes, Cornelius Castoriadis, Raymond Williams and Jesús Martín-Barbero. Specific objectives seeks to: 1) conduct a review of the Journalism movies and its evolution, determining types and recurring themes; 2) identify the possible creation of mythologies about Journalism through cinema; 3) identify tunings and dissonances in the way images are appropriated for Journalism students, contributing to the creation of an specific imaginary about the profession.
Descrição
Palavras-chave
Jornalistas, Cinema, Representações midiáticas, Apropriações culturais, Teorias da recepção, Journalist, Media representations, Cultural appropriations, Reception theories
Citação
TARAPANOFF, Fabíola Paes de Almeida. Jornalistas no cinema: representações e apropriações. 2014. 317 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2014.