O idoso na web: a concepção de uma identidade mercadológica no espaço discursivo publicitário da marca Plenitud na internet
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Data
2019-12-11
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Editor
Universidade Metodista de São Paulo
Resumo
O envelhecimento da população brasileira tem diversas dimensões e dificuldades, sendo assim, nada é mais justo do que garantir ao idoso a sua integração na comunidade, seja por meio do consumo ou por acesso às tecnologias. Diante desta abordagem, este estudo buscou identificar a relação do idoso com a Internet; se para ele esse espaço não é apenas um modismo, não é usado apenas para demonstrar que está inserido no mundo digital, e sim, para torna-se um consumidor/cliente/usuário/cidadão ativo. Para isso utilizamos as estratégias metodológicas constituídas pelas observações e transcrições em um Grupo Focal e entrevistas individuais com idosos do Programa Aquarela - UMESP, completando com a análise do discurso dos espaços virtuais apresentados para os participantes. O corpus selecionado para realizar esta pesquisa foi construído com recortes do site e da página no Facebook da marca Plenitud, especificamente da roupa intima descartável Plenitud Protect Plus. A pesquisa revelou anseios desse público, trazendo à tona o prazer de usar a Internet, tornando-se mais participativo, com a sensação de sentir-se mais jovem, confirmando as nossas hipóteses.
The aging of the Brazilian population has several dimensions and difficulties, so nothing is fairer than to guarantee the elderly their integration into the community, either through consumption or access to technologies. Given this approach, this study sought to identify the relationship of the elderly with the Internet; if for him this space is not just a fad, it is not just used to demonstrate that he is inserted in the digital world, but to become an active consumer /customer/user/citizen. For this we used the methodological strategies constituted by the observations and transcriptions in a Focus Group and individual interviews with the elderly of the Aquarela Program - UMESP, completing with the discourse analysis of the virtual spaces presented to the participants. The corpus selected to perform this research was built with cutouts from the Plenitud website and Facebook page, specifically Plenitud Protect Plus disposable underwear. The survey revealed the longings of these audiences, bringing out the pleasure of using the Internet, becoming more participatory, feeling younger, confirming our hypotheses.
The aging of the Brazilian population has several dimensions and difficulties, so nothing is fairer than to guarantee the elderly their integration into the community, either through consumption or access to technologies. Given this approach, this study sought to identify the relationship of the elderly with the Internet; if for him this space is not just a fad, it is not just used to demonstrate that he is inserted in the digital world, but to become an active consumer /customer/user/citizen. For this we used the methodological strategies constituted by the observations and transcriptions in a Focus Group and individual interviews with the elderly of the Aquarela Program - UMESP, completing with the discourse analysis of the virtual spaces presented to the participants. The corpus selected to perform this research was built with cutouts from the Plenitud website and Facebook page, specifically Plenitud Protect Plus disposable underwear. The survey revealed the longings of these audiences, bringing out the pleasure of using the Internet, becoming more participatory, feeling younger, confirming our hypotheses.
Descrição
Palavras-chave
Comunicação, Discurso Publicitário, Idoso, Internet, Communication, Advertising Speech, Elderly
Citação
CIRILLO, Marco Antonio. O idoso na web: a concepção de uma identidade mercadológica no espaço discursivo publicitário da marca Plenitud na internet. 2019. 216 folhas. Tese (Comunicação Social) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo.