A comunicação da Igreja Católica na América Latina e Caribe a partir dos documentos conclusivos do CELAM: uma visão compreensiva de suas teorias e de suas práticas
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Data
2021-03-19
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Universidade Metodista de São Paulo
Resumo
A presente tese tem por tema a comunicação da e na Igreja Católica na América Latina e Caribe, e, por objeto de estudo, os Documentos Conclusivos das Conferências Gerais do Episcopado Latino-Americano e do Caribe (Celam), realizadas no Rio de Janeiro (Brasil, 1955), em Medellín (Colômbia, 1968), em Puebla (México, 1979), em Santo Domingo (República Dominicana, 1992) e em Aparecida (Brasil, 2007). O objetivo principal consiste em compreender as principais tendências comunicacionais da Igreja Católica a partir dos cinco documentos. Trabalha-se com a hipótese de que é possível identificar nesses documentos, pelos menos, três grandes modos de compreensão do fenômeno: 1) a comunicação para a transformação social, com foco no protagonismo e engajamento em questões sociais; 2) a comunicação na perspectiva instrumental e de massa, a serviço das atividades de evangelização e promoção da doutrina católica; e 3) a comunicação como prática de construção da imagem organizacional. O marco teórico se desenvolve a partir de autores e autoras majoritariamente latino-americanos, na perspectiva das Epistemologias do Sul (Boaventura de Sousa Santos). Sandra Arenas, Enrique Dussel, Luiz Fernando Medeiros Rodrigues, João Batista Libanio, Pablo Richard, entre outros, são acionados para se entender as nuances da estrutura e posição política e social ocupada pela Igreja Católica nesta parte do mundo. Sobre a relação Igreja- Comunicação recorremos preferencialmente a Joana Puntel, Pedro Gilberto Gomes e Benito Spoletini. Em busca de ampliar a compreensão sobre as tendências de comunicação levantadas como hipótese de trabalho, recorremos ao auxílio de Cicilia Maria Krohling Peruzzo, Jan Servaes, Alfonso Gumucio Dagron, Thomas Tufte, John B. Thompson, Eduardo Neiva, Margarida M. Krohling Kunsch, Gary Kreps. O percurso metodológico do trabalho forma-se a partir do referencial teórico-metodológico da Hermenêutica de Profundidade (John B. Thompson), sob a luz da compreensão como método (Dimas A. Künsch). A tese contribui para uma compreensão mais profunda, ainda que não única e muito menos definitiva, dos modos como a Igreja Católica entende a comunicação, a partir dos cinco documentos do Celam, e apresenta também um quadro compreensivo mais amplo da realidade dos povos que habitam esta parte do Planeta, com suas histórias, sua memória e suas lutas sociais e políticas, a partir da ótica da comunicação social.
This thesis has as its theme the communication of and in the Catholic Church in Latin America and the Caribbean, and, as an object of study, the Concluding Documents of the General Conferences of the Latin American and Caribbean Episcopate (Celam), held in Rio de Janeiro (Brazil, 1955), in Medellín (Colombia, 1968), in Puebla (Mexico, 1979), in Santo Domingo (Dominican Republic, 1992) and in Aparecida (Brazil, 2007). The main objective is to understand the main communication trends of the Catholic Church from the five documents. We work with the hypothesis that it is possible to identify in these documents, at least, three main ways of understanding the phenomenon: 1) communication for social transformation, focused on protagonism and engagement in social issues; 2) communication from an instrumental and mass perspective, at the service of evangelization and promotion of Catholic doctrine; and 3) communication as a practice of building the organizational image. The theoretical framework develops from mostly Latin American authors, from the perspective of Southern Epistemologies (Boaventura de Sousa Santos). Sandra Arenas, Enrique Dussel, Luiz Fernando Medeiros Rodrigues, João Batista Libanio, Pablo Richard, among others, are called upon to understand the nuances of the structure and political and social position occupied by the Catholic Church in this part of the world. Regarding the Church-Communication relationship, we prefer Joana Puntel, Pedro Gilberto Gomes and Benito Spoletini. In an attempt to amplify the understanding about the communication trends raised as a working hypothesis, we resorted to the help of Cicilia Maria Krohling Peruzzo, Jan Servaes, Alfonso Gumucio Dagron, Thomas Tufte, John B. Thompson, Eduardo Neiva, Margarida M. Krohling Kunsch, Gary Kreps. The work path is formed from the theoretical-methodological framework of Depth Hermeneutics (John B. Thompson), in the light of understanding as a method (Dimas A. Künsch). The thesis contributes to a deeper understanding, although not unique and much less definitive, of the ways in which the Catholic Church understands communication, based on the five documents of Celam, and it also presents a broader picture of the people reality that inhabit this part of the planet, with their histories, memory, social and political struggles, from the perspective of social communication.
This thesis has as its theme the communication of and in the Catholic Church in Latin America and the Caribbean, and, as an object of study, the Concluding Documents of the General Conferences of the Latin American and Caribbean Episcopate (Celam), held in Rio de Janeiro (Brazil, 1955), in Medellín (Colombia, 1968), in Puebla (Mexico, 1979), in Santo Domingo (Dominican Republic, 1992) and in Aparecida (Brazil, 2007). The main objective is to understand the main communication trends of the Catholic Church from the five documents. We work with the hypothesis that it is possible to identify in these documents, at least, three main ways of understanding the phenomenon: 1) communication for social transformation, focused on protagonism and engagement in social issues; 2) communication from an instrumental and mass perspective, at the service of evangelization and promotion of Catholic doctrine; and 3) communication as a practice of building the organizational image. The theoretical framework develops from mostly Latin American authors, from the perspective of Southern Epistemologies (Boaventura de Sousa Santos). Sandra Arenas, Enrique Dussel, Luiz Fernando Medeiros Rodrigues, João Batista Libanio, Pablo Richard, among others, are called upon to understand the nuances of the structure and political and social position occupied by the Catholic Church in this part of the world. Regarding the Church-Communication relationship, we prefer Joana Puntel, Pedro Gilberto Gomes and Benito Spoletini. In an attempt to amplify the understanding about the communication trends raised as a working hypothesis, we resorted to the help of Cicilia Maria Krohling Peruzzo, Jan Servaes, Alfonso Gumucio Dagron, Thomas Tufte, John B. Thompson, Eduardo Neiva, Margarida M. Krohling Kunsch, Gary Kreps. The work path is formed from the theoretical-methodological framework of Depth Hermeneutics (John B. Thompson), in the light of understanding as a method (Dimas A. Künsch). The thesis contributes to a deeper understanding, although not unique and much less definitive, of the ways in which the Catholic Church understands communication, based on the five documents of Celam, and it also presents a broader picture of the people reality that inhabit this part of the planet, with their histories, memory, social and political struggles, from the perspective of social communication.
Descrição
Palavras-chave
Comunicação Social, Igreja Católica, Tendências Comunicacionais, América Latina, Comunicação e Religião, Social Communication, Catholic Church, Communicational Trends, Latin America, Communication and Religion
Citação
ALVARENGA, Ricardo Costa. A comunicação da Igreja Católica na América Latina e Caribe a partir dos documentos conclusivos do CELAM: uma visão compreensiva de suas teorias e de suas práticas. 2021. 218 folhas. Tese (Comunicação Social) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2021.