Estratégias de comunicação para o desenvolvimento sustentável na publicização das marcas de automóveis
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Data
2024-06-28
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Universidade Metodista de São Paulo
Resumo
Este trabalho teve como objetivo identificar e analisar as estratégias de comunicação para o desenvolvimento sustentável adotadas pelas marcas automotivas e demonstrar como elas buscam (re)posicionar a sua imagem e a imagem do automóvel - antes um ícone de glamour, status e liberdade – que, por seu potencial poluidor pela geração de emissões, se transformou em um vilão da sustentabilidade, e em um problema para a mobilidade urbana por sua natureza de transporte individual. O projeto pesquisou a relação entre a construção de reputação destas empresas com a sua capacidade de integrar a sustentabilidade como propósito corporativo estratégico, em resposta às novas expectativas da sociedade por ambientes mais humanos, inclusivos e sustentáveis. Demonstrou também que estarão em sintonia com este novo cenário social as marcas que souberem desenvolver processos genuínos de empatia com as pessoas e promover a construção de relações mais humanizadas com os seus stakeholders, em especial a partir da adoção das dimensões ESG, sigla em inglês para “Ambiental, Social, Governança”.
This project aims to identify and analyze the communication strategies for sustainable development adopted by automotive brands and demonstrate how they seek to (re)position their image and the image of the automobile – previously an icon of glamor, status, and freedom – which, due to its polluting potential through emissions generation, has become a villain of sustainability and a problem for urban mobility due to its nature as a method of individual transportation. It also intends to analyze the relationship between the construction of these companies' reputation and their ability to integrate sustainability as a strategic corporate purpose, in response to the new expectations of society for more human, inclusive, and sustainable environments. The project aims to demonstrate that brands that know how to develop genuine processes of empathy with people and promote the construction of more humanized relationships with their stakeholders will be in tune with this new social scenario, especially through the adoption of the ESG dimensions, an acronym for "Environmental, Social, Governance."
This project aims to identify and analyze the communication strategies for sustainable development adopted by automotive brands and demonstrate how they seek to (re)position their image and the image of the automobile – previously an icon of glamor, status, and freedom – which, due to its polluting potential through emissions generation, has become a villain of sustainability and a problem for urban mobility due to its nature as a method of individual transportation. It also intends to analyze the relationship between the construction of these companies' reputation and their ability to integrate sustainability as a strategic corporate purpose, in response to the new expectations of society for more human, inclusive, and sustainable environments. The project aims to demonstrate that brands that know how to develop genuine processes of empathy with people and promote the construction of more humanized relationships with their stakeholders will be in tune with this new social scenario, especially through the adoption of the ESG dimensions, an acronym for "Environmental, Social, Governance."
Descrição
Palavras-chave
Comunicação, Reputação, Automóvel, Sustentabilidade, Sociedade, Communication, Reputation, Automobile, Sustainability, Society