Fatores chaves na condução de uma marca esportiva no futebol do Brasil
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Data
2013
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Editor
Universidade Metodista de São Paulo
Resumo
Os esportes são uma grande parcela no segmento do entretenimento sendo assim é um potencial gerador de renda e valor, se caracterizando como um negócio. Dessa forma, o objetivo deste é a identificação de como uma gestão profissionalizada de um Departamento de Marketing, com levantamentos e planejamento de ações estratégicas bem estruturadas, podem gerar benefícios tangíveis e intangíveis para um clube, para isso o estudo de caso do modelo de gestão de Marketing do Sport Clube Corinthians Paulista, que vem utilizando-se de ferramentas técnicas do Marketing para desenvolvimento de suas ações. Nosso grupo buscou uma maneira de identificar os fatores chave para conduzir uma marca esportiva de futebol brasileiro e as constatações de como esses fatores influenciam nos resultados do clube. Para fazer o estudo foram usados um acervo bibliográfico, entrevistas com alguns funcionários da instituição que está em nosso foco, tentamos entender a realidade das ações e a aplicação da teoria no clube e como isso levou-o para o topo. As constatações mostram que há fatores que são consequências das aplicações técnicas de Marketing na gestão da marca do Clube, entretanto há outros resultados que são consequência de características peculiares do clube estudado.
Sports are a big part of entertainment segment, thus it’s a potential generator of income and value, being characterized as a business. Therefore, the point of this is the identification of how a professional management of a Marketing Department, with surveys and well-structured strategic actions planning, can generate tangible and intangible benefits for a club, for this case study of marketing management of the Sport Club Corinthians Paulista, that comes using Marketing technical tools to develop its actions. Our group sought a way to indentify the key factors to conduce a Brazilian soccer sportive brand and the findings of how these factors influence on results of a club. To make all of this study were used a bibliographic collection, interviews with some employees of the institution that is in our focus, tried to understand the reality of actions and the application of the theory in it and how it led the club to the top. The findings show that there are factors that are consequence of the technical applications of Marketing in a Club‟s brand management, although there‟re other results that are consequence of the peculiar characteristics of the studied club.
Sports are a big part of entertainment segment, thus it’s a potential generator of income and value, being characterized as a business. Therefore, the point of this is the identification of how a professional management of a Marketing Department, with surveys and well-structured strategic actions planning, can generate tangible and intangible benefits for a club, for this case study of marketing management of the Sport Club Corinthians Paulista, that comes using Marketing technical tools to develop its actions. Our group sought a way to indentify the key factors to conduce a Brazilian soccer sportive brand and the findings of how these factors influence on results of a club. To make all of this study were used a bibliographic collection, interviews with some employees of the institution that is in our focus, tried to understand the reality of actions and the application of the theory in it and how it led the club to the top. The findings show that there are factors that are consequence of the technical applications of Marketing in a Club‟s brand management, although there‟re other results that are consequence of the peculiar characteristics of the studied club.
Descrição
Palavras-chave
Gestão, Futebol, Marketing, Management, Soccer