Modo avião: uma reflexão sobre ethos discursivo nas revistas Gol e Vamos/Latam
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Data
2019-09-25
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Universidade Metodista de São Paulo
Resumo
Esta pesquisa analisa a construção do ethos no discurso das revistas de bordo Gol e Vamos/Latam. Com base no aparato metodológico da análise do discurso de linha francesa e ênfase nos postulados de Dominique Maingueneau, Ruth Amossy e Patrick Charaudeau, buscamos identificar como a modulação da imagem de si das marcas se esforça em mobilizar os afetos da audiência de modo a reforçar suas estratégias de persuasão. O quadro teórico trata ainda da trajetória e consolidação da mídia revista como narradora e influenciadora do modus vivendi da sociedade de consumo (MARTINS; SCALZO). Aborda os contornos da revista customizada, gênero singular, que se coloca a meio caminho entre o fazer jornalístico e a sedução do marketing (FISCHER) e chega ao ambiente das viagens aéreas para detectar o momento em que o passageiro passa a fazer parte da cena da enunciação, tentando antecipar seus mecanismos de pré-construção. Na nossa análise há pontos em comum entre as marcas Gol e Latam, que projetam um ethos que denominamos “anfitrião” pelo viés turístico de ambas, mas também tematizações distintas que trazem à tona diferentes ethé, adequados ao projeto de cada marca.
The main purpose of this research is to analyze the ethos construction on “Gol” and “Vamos Latam” inflight magazines. Based on the methodological apparatus of the French discourse analysis and emphasis on the postulates of Dominique Maingueneau, Ruth Amossy and Patrick Charaudeau, we seek to identify how the brands’ self-image modulation strives to mobilize the audience to reinforce their persuasion strategies. The theoretical framework also deals with the approach and consolidation of ‘magazine media’ as a reporter and influencer of the consumer society modus vivendi (MARTINS; SCALZO). It also considers the customized magazine outline, unique, that is halfway between journalism and marketing approach (FISCHER) and get to the air travel environment to detect the moment when the passenger becomes part of the enunciation scenario, trying to anticipate their pre-construction mechanisms. In our analysis there are common points between the brands Gol and Latam which reveal an ethos we call “host” through the touristic bias of both magazines, but also distinct thematizations that bring out different ethé, appropriated to each brand project.
The main purpose of this research is to analyze the ethos construction on “Gol” and “Vamos Latam” inflight magazines. Based on the methodological apparatus of the French discourse analysis and emphasis on the postulates of Dominique Maingueneau, Ruth Amossy and Patrick Charaudeau, we seek to identify how the brands’ self-image modulation strives to mobilize the audience to reinforce their persuasion strategies. The theoretical framework also deals with the approach and consolidation of ‘magazine media’ as a reporter and influencer of the consumer society modus vivendi (MARTINS; SCALZO). It also considers the customized magazine outline, unique, that is halfway between journalism and marketing approach (FISCHER) and get to the air travel environment to detect the moment when the passenger becomes part of the enunciation scenario, trying to anticipate their pre-construction mechanisms. In our analysis there are common points between the brands Gol and Latam which reveal an ethos we call “host” through the touristic bias of both magazines, but also distinct thematizations that bring out different ethé, appropriated to each brand project.
Descrição
Palavras-chave
Revista customizada, Ethos discursivo, Análise do discurso, Custom publishing, Ethos discourse, Discourse analysis
Citação
ALVES, Raquel. Modo avião: uma reflexão sobre ethos discursivo nas revistas Gol e Vamos/Latam. 2019. 144 folhas. Dissertação (Comunicação Social) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo.